Visual Thinking Strategies
De kunst van het open kijken
Heb je wel eens in een museum gestaan en gedacht: ‘ik weet niet wat ik zie’?
Misschien heb je wel eens een artikel gelezen van schrijver en fotograaf Hans Aarsman over wat hij (niet) ziet op een foto? Hij
liet bijvoorbeeld in zijn boek De fotodetective prachtig zien hoe onze blik is voorgeprogrammeerd en welk moois ons daardoor ontgaat.
In onze moderne wereld is die eigenschap ons goed van dienst om te overleven in de dagelijkse informatielawine, we filteren ons suf!
We zijn de laatste decennia steeds sneller gaan kijken, de beeldsequenties in bijvoorbeeld films zijn ongekend snel als je ze vergelijkt met die van tien of twintig jaar geleden. Dus als we een paar seconden lang naar een stilstaand beeld kijken, zoals naar een kunstwerk in een museum, dan weten we het wel. Want meer dan die paar seconden heb je niet nodig om te weten wat je hebt gezien.
Toch?…
Herken je dit? Laten we opnieuw gaan kijken!
De aanpak van Visual Thinking Strategies is ontwikkeld om mensen te leren zélf te kijken naar (moderne) kunst, en daarbij méér te zien. De aanpak traint een open houding en het uitstellen van het oordeel.
Een groepsgesprek
In een Visual Thinking Strategies-sessie wordt door een groep deelnemers naar een kunstwerk gekeken.
De VTS-facilitator stelt de deelnemers o.a. door middel van een aantal zorgvuldig geformuleerde vragen in staat om de ambigue wereld van het kunstwerk te onderzoeken.
In de open dialoog die tot stand komt, onderzoeken de deelnemers met behulp van argumenten mogelijke betekenissen en worden nieuwe perspectieven geopend.
Bijzonder is dat zowel het kritisch analytisch denken als het creatieve denken aangesproken worden. En dat zowel de kracht van het eigen denken ervaren worden, als de denkkracht van de groep.
Eyeopeners
Een VTS-gesprek levert eyeopeners op met betrekking tot communicatie en teamcommunicatie.
Je ervaart hoe verschillend mensen kijken, dat ze naar hetzelfde kijkend totaal andere dingen kunnen zien.
Je ervaart hoe verrijkend het kan zijn om dat ván elkaar en mét elkaar mee te maken.
En je ervaart hoe je, door op deze andere manier dan gebruikelijk met elkaar te praten, je voordeel kunt doen met die verschillen.
Wil je meer weten over Visual Thinking Strategies? Op www.visualthinkingstrategies.nl vind je meer informatie en leestips. Of stuur me een mailtje met je vraag of telefoonnummer, dan neem ik contact met je op! M’n adres is laurens@kijkjezien.nl.